2009-01-16

DR Koncerthuset: Facaden tager farve af musikken og publikum

Produktbillede fra virksomheden Schouw & Co., Aktieselskabet - DR Koncerthuset

Lørdag aften, når DRs nye koncerthus åbner, er der også premiere på husets meget nyskabende digitale facade. Udstyr fra Martin Professional og Informationsteknik er med til at sørge for, at hele bygningens ydre bliver levende med et miks af lys, video, farver og mønstre.

Ingen andre steder i verden findes der noget tilsvarende. DR Koncerthuset tager hul på en helt ny måde at profilere sig på, når DR blænder op for den kolossale digitale facade på sin nye bygning i Ørestaden ved København. Den er computerstyret, så designere, kunstnere og teknikere kan skabe noget langt mere sofistikeret og spændende, end man ellers har kunnet gøre med maling, belysning og bannere på bygninger.

Derfor oplever DR og leverandørerne af den tekniske løsning bag facaden stor interesse fra hele verden. Lørdag d. 17. januar 2009 bliver det for første gang muligt at opleve de 14.000 kvadratmeter facade i fuld vigør. Præcis hvordan det kommer til at se ud under indvielsen, er en overraskelse.

Idéen til den fleksible facade er Jean Nouvels; Han er den internationale mesterarkitekt, der har tegnet DR Koncerthuset.

Koncerthuset vil i fremtiden rumme al slags musik lige fra klassisk til rock og den elektroniske musik, og dermed være et hus for alle danskerne. Derfor skal der også kunne skabes lysillumination til det hele. Det er tanken at arkitektur, musik, kommunikation og belysning skal smelte sammen til en helhed.

En wauw-oplevelse
Det er danske virksomheder som Informationsteknik Scandinavia og Martin Professional, der med deres vejrbestandige, innovative produkter har gjort det muligt lynhurtigt at forandre koncerthusets ydre, så det spiller godt sammen med det, der foregår inden døre. Der er høje forventninger til det indtryk, den vil gøre.

– Jeg er overbevist om, at facadens kunstprojektioner bliver et tilløbsstykke, både for byens borgere og for tilrejsende turister – og den vil kunne fungere som en appetitvækker for kommende aktiviteter inden i Koncerthuset, forventer divisionschef i Informationsteknik, Niels Bull Klarskov.

Hos Martin Professional er man glade for at kunne bidrage til en international nyskabelse inden for arkitektur, design og kommunikation.

– DR er helt klart frontløber på det her felt. Samtidig ser vi en klar tendens på globalt plan til, at virksomheder i stigende grad får øjnene op for, hvad det er muligt at skabe for oplevelser, stemninger og budskaber med den rette teknologi og ekspertise, fortæller Christian Engsted, administrerende direktør i Martin Professional.

En helt ny slags mediekanal
Det er alt fra moskeer til krydstogtskibe og større virksomheder, der bliver tiltrukket af det foranderlige og fleksible ved lys og computerteknologi frem for maling og pensel. Martin Professionals ejer, industrikonglomeratet Schouw & Co., ser således et stort potentiale i markedet for arkitektonisk belysning.

– Martin Professional rider forrest på en bølge af voksende efterspørgsel på lys anvendt meget kreativt til at profilere og markedsføre steder, virksomheder og begivenheder. Virksomhedens særlige ekspertise inden for både show, underholdning og belysning er med til at skabe en dansk eksportsucces, konstaterer Jens Bjerg Sørensen, administrerende direktør i Aktieselskabet Schouw & Co.

Fakta om facaden på DR Koncerthuset:
Teknologien til facaden er udvalgt af Informationsteknik Scandinavia, der som teknisk og kreativ hovedleverandør har samarbejdet med Martin Professional, Panasonic og Dataton Otte designere, fem teknikere og en kreativ leder i DR har realiseret den komplekse løsning Facaden udgør 14.000 kvadratmeter og vil være "tændt" om aftenen I alt 34 gobo projektorer er monteret for at oplyse koncerthusfacaden

Billed: Koncerthuset oplyst med projektører fra Martin Professional

Oplysninger om virksomheden: Schouw & Co., Aktieselskabet