2012-11-28
Berendsen Textil Service og Fredensborg Kommune
Åben dialog og et godt samarbejde er nøgleordene for Fredensborg Kommune
Fredensborg Kommune har sparet penge, forbedret hygiejnen og lettet personalet for tøjvask ved at skifte til vask og leje af beklædning hos Berendsen. Kommunens erfaringer er gode efter en proces, hvor både økonomi, praktik, logistik og følelser er involveret.
Da Fredensborg Kommunes købeaftale på beklædning udløb i 2010, havde Sundhedsstyrelsen netop varslet det nye direktiv om brug af arbejdsdragt. Derfor valgte kommunen i et indkøbssamarbejde med kommunerne i Hørsholm, Furesø, Gribskov og Egedal at tage højde for de kommende krav i et udbud om vask og leje af arbejdsbeklædning. Berendsen blev valgt som leverandør, og så gik det store arbejde i gang med at kortlægge beklædningsbehovet og informere plejepersonalet om den nye tøjordning.
Grundig informationsproces
"Umiddelbart var vores ansatte bekymrede for at blive for "uniforme" og for at skulle vinke farvel til den månedlige beklædningsgodtgørelse. Berendsen var med ude på alle 5 plejecentre og informere om den nye løsning og dens fordele. For eksempel bliver personalet nu sparet for vask af arbejdstøjet derhjemme, eventuel smittefare reduceres, når tøjet bliver på arbejdspladsen, og endelig er personalet blevet positivt overrasket over, hvor meget pænt tøj, der er at vælge imellem i Berendsens sortiment," fortæller Kirsten, der er centerleder på Pleje- og Aktivitetscenter Lystholm og medkoordinator på udbuddet.
Tøjet tilpasses individuelt
Da alle 254 medarbejdere på de 5 plejecentre i Fredensborg skulle vælge hver 11 sæt tøj, begyndte en ny logistikopgave med opmåling af hver enkelt medarbejder. Igen var den faste repræsentant fra Berendsen ude på hver arbejdsplads i flere omgange.
"Vi leverede lister med navne og arbejdspladser, og herefter stod Berendsen for al logistik og koordination. Fra vi valgte Berendsen, og til vi havde færdigsyet tøj med navnemærker leveret til alle medarbejdere, gik der ca. 2-3 måneder med informationsmøder, tøjvalg, bestilling, koordination og opmåling. Opgaven er større, end man lige regner med. Der er naturligt nok mange følelser forbundet med, hvordan man klæder sig og hvordan tøjet sidder på både tykke og tynde, høje og lave. I begge henseender har Berendsen været en stor støtte gennem hele projektet og kreative til at finde gode løsninger, når der har været udfordringer," siger Kirsten Pedersen.
Udfordringer
Fredensborg Kommune har nu haft løsningen i et år, og de nye tøjrutiner er for længst blevet en vane. Sundhedsstyrelsens direktiv byder dog fortsat på enkelte udfordringer.
"Vi er blevet meget klogere i denne proces. For eksempel ved vi allerede nu, at vi næste gang vil gå efter en model, som den Berendsen tilbyder med tøjvask to gange om ugen. Så skal vi leje mindre mængder af tøj, og vi skal bruge mindre plads på opbevaring," siger Mona Høst.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk
Oplysninger om virksomheden: Elis Textil Service AB
Nyheden præsenteres i samarbejde med MyNewsdesk