2012-03-16

CSR lige til døren

Produktbillede fra virksomheden Elis Textil Service AB - CSR lige til døren

-Vi ser os selv som en strategisk samarbejdspartner til Danfoss, siger salgsdirektør Lene Fredeløkke, Beklædningsservice, Berendsen Textil Service A/S.

Dette udsagn bekræftes af Lars Peter Christiansen, Regional Category Manager, Danfoss Procurement, Danfoss A/S. Lars Peter Christiansen har ansvaret for indkøb af MRO (Maintenance, repair & operation-varer (også kaldet indirekte varer)) til produktionen. Det gælder blandt arbejdstøj til de produktionssteder, Danfoss råder over i Vesteuropa:

-Ja, man kan godt tale om et strategisk samarbejde i og med, det ikke udelukkende handler om at levere beklædning til den rigtige pris og tid og med den ønskede service, men også om at opfylde og tilpasse sig en række krav, som er afgørende at få opfyldt for Danfoss. Her tænker jeg klart på, at vi i koncernen har et veldefineret kodeks for, hvordan virksomheden skal agere, understreger Lars Peter Christiansen.


Dokumentationen er i orden

Berendsen har alle relevante certificeringer.
-Vi har dokumentationen i orden i form af vores certifikater og licenser. Men det handler også om holdninger i organisationen. Vi tager CSR alvorligt. Berendsen er frontløber i branchen, når det gælder miljø- og klimahensyn og de såkaldt bløde værdier, forklarer Lene Fredeløkke.

Hos Danfoss prioriterer man Code of Conduct meget højt, og det gør samarbejdet mellem de to virksomheder til et logisk match.

-Da vi skulle finde en ny leverandør, var det afgørende for os, at opfyldelsen af Code of Conduct ikke var et diskussionsoplæg, men et fasttømret faktum, pointerer Lars Peter Christiansen og fortsætter:

-Vi ønskede én leverandør, som kunne leve op til vores ønsker og som samtidig kunne levere et produkt, der modsvarer vores behov – såvel selve produktet, men sandelig også servicen og logistikken omkring leverancerne.

 

Hurtig respons en del af servicen

Når man spørger Lars Peter Christiansen, hvordan han opfatter den service, Berendsen yder, falder svaret kontant:

- Det kører fint. De fleste vil nok sige problemfrit. Jeg opfatter det som afgørende, at vi oplever respons straks, og at der bliver taget hånd om tingene.

Med til servicen hører også, at Danfoss og Berendsen i øjeblikket arbejder på et specielt IT-set-up efter EDI-mønster, hvor ydelser kan bestilles elektronisk. Berendsen garanterer generelt sine kunder, at de får den totaløkonomisk bedste løsning med produkter, der er tilpasset kundens behov samt den mest miljørigtige løsning på markedet. I samarbejdet med Danfoss indgår det i fællesskab at optimere ydelserne.

Inden leverancerne blev startet, testede tre arbejdsområder hos Danfoss udvalgte tøjpakker, og der blev nedsat en arbejdstøj-gruppe med deltagelse af blandt andre tillidsrepræsentanter.

-Det sortiment, vi får tilbudt gennem Berendsen, er så omfattende, at det dækker vores behov, uden vi skal have specialfremstillet beklædning. For eksempel har vi lige bestilt leverancer af beklædning til vores beredskabsafdelinger, herunder portnere og sundhedspersonale. Det er en hyldevare hos Berendsen, og det er bekvemt for os, når der samtidig og som udgangspunkt skal tages højde for vores CSR-krav, fastslår Lars Peter Christiansen.

 

Vil vokse i udlandet

I forbindelse med valg af leverandør har Danfoss arbejdet i flere trin.

-Først så vi på, om leverandøren kan opfylde vores CSR-krav. Dernæst så vi på udvalget af beklædning og sidst, men ikke mindst, så vi på service og logistik. Det kan ikke nytte, vi får leveret tøjpakker med shorts, når sommeren er ved at være slut eller termotøj, når det er hedebølge. Vi arbejdede i forvejen sammen med Berendsen på andre felter og kender derfor deres evne til at manøvrere. Nu står vi med en stor løsning, og som sagt kører det fint, understreger Lars Peter Christiansen.

Medvirkende til, at Danfoss valgte Berendsen som leverandør af beklædning til dels medarbejdere i Danmark, dels medarbejdere i blandt andet Polen, Slovenien, Rumænien, Slovakiet og Spanien, er også, at Berendsen, som er repræsenteret i 15 europæiske lande, har en strategisk målsætning om at udvide sine udenlandske aktiviteter.

 

Berendsens footprint

-Det var klart en parameter, at Berendsen leverer ydelser til hele Europa, og hvis jeg kan udbrede aftalen globalt, så vil det være nr. 1. Vi er ikke blinde for, at Berendsen har et footprint ude i verden, slutter Lars Peter Christiansen.

Danfoss producerer på i alt 79 fabrikker i 22 lande og beskæftiger globalt 24.000 medarbejdere. Så i det omfang, der i bredere omfang skal leveres arbejdsbeklædning, er der tale om en meget stor aftale. En aftale som Berendsen er stolte over at være en del af.

-Vi har her muligheden for at cementere, at det både er den mindre kunde med relativt få medarbejdere og den meget store koncern med tusindvis af beskæftigede, vi kan betjene, pointerer Lene Fredeløkke.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk

Oplysninger om virksomheden: Elis Textil Service AB

Nyheden præsenteres i samarbejde med MyNewsdesk