2012-06-13

Mobilen udfordrer detailhandelen

Detailhandelen bliver presset af kunder, der i kraft af smartphones og tablets ved mere om produkter og priser end salgspersonalet gør. Mobile Point Of Sales-løsninger (POS) kan hjælpe butikspersonalet til at imødegå de ”kloge” kunder og binde e-handel sammen med fysisk handel.

"Det er muligvis lusket og unfair, men det er effektivt, og stadig flere gør det: Går ind i en butik, finder det rigtige produkt så som et digitalkamera for derefter at gå hjem til computeren og købe det billigere online". Sådan skriver berlingske.dk den 24. maj. I USA breder der sig en ny form for shopping sig, hvor kunden med en lille app på sin smartphone scanner stregkoden på et produkt i en butik og vupti, så finder app’en den laveste pris og tilbyder køb af produktet, som jo ikke nødvendigvis er at finde i den fysiske butik, kunden befinder sig i. Det er ikke et rart scenario for en detailhandelsbutik, hvor cirka 90 % af den generelle handel fortsat foregår fysisk.

Butikspersonalet har i dag generelt ikke adgang til de samme online informationer og værktøjer, som de smartphone-og-app bevæbnede kunder har. Men det kan de få. Mobile POS-løsninger kan klæde personalet på, så de kan imødekomme de smarte kunder – sammen med en række andre fordele. POS-løsninger kan skabe en helt ny transparens i fx varens tilgængelighed på tværs af salgskanaler, uvildige produktvurderinger, uvildige produktsammenligninger, en kundes indkøbshistorik etc. Informationer som kan blive tilgængelig på salgsmedarbejderens håndterminal helt ude på butiksgulvet, hvor salgsmedarbejderen møder kunden og kundens spørgsmål ansigt til ansigt.

Det er i dag muligt for detailhandelsbutikker at udstyre salgsmedarbejdere ude på butiksgulvet med mobile terminaler, der kan gøre medarbejdere i stand til at servicere kunden med det samme og på stedet. En kunde prøver for eksempel et par jeans i en butik og finder frem til, at bukserne er et nummer for store, og at butikken ikke har den rette størrelse på butikslageret. Salgsmedarbejderen kan så på stedet på den mobile terminal undersøge varens tilgængelighed fra centrallageret, en anden butik eller online-kataloget, sørge for at varen bliver afsendt til kundens privatadresse eller butikken til senere afhentning og modtage betaling med et enkelt sving med kundens kreditkort. Det hele sker direkte fra prøverummet på butiksgulvet.

Mobile POS-værktøjer til salgsarbejdet er stadig et relativt nyt fænomen, men der er masser af muligheder for, at detailhandelsbutikken kan tage førertrøjen på og udnytte de mobile muligheder til at styrke forretningen


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk

Oplysninger om virksomheden: Consafe Logistics AB

Nyheden præsenteres i samarbejde med MyNewsdesk