2013-04-10
En helt ny flåde på 23 matsorte BT-stablere skaber flow og gør lageret til et udstillingsvindue!
Hos Svend Hoyer A/S i Hadsten skaber 23 nye stablere fra Toyota Material Handling Danmark flow, effektivitet og optimal oppetid.
Hurtig og sikker levering kræver optimal logistik på lageret, og kræver, at den interne transport er på plads. Med købet af 23 ensartede stablere effektiviserer vi operationerne på lageret og forbedrer samtidig oppetiden for materiellet. Vi har fået designet flåden i vores karakteristiske matsorte farve med logo i hvidt, og man kan sige, at vores lager nærmest er blevet et butiksvindue. Det giver et rigtigt godt indtryk, når man ser flåden i aktion på lageret, og det skaber en oplevelse af sammenhæng og helhed i virksomheden, siger indkøbschef hos Svend Hoyer A/S, Carsten Fischer. Det er her på lageret rullekæder, kædehjul, remskiver, koblinger, gear samt elektromotorer til både industri og offshore bliver kørt på lager, når de ankommer fra Svend Hoyers leverandører fra både Fjernøsten samt Europa. Og det er her de bliver plukket, pakket og afsendt fra, når ordrerne tikker ind fra kunderne. Og så skal logistikken bare spille.
Toyota har hjulpet Svend Hoyer A/S med at finde de helt rigtige truck og sammensætte en flåde og få den implementeret på lageret og i processerne. Kravet fra Svend Hoyer A/S var at få en flåde af ensartede truck, der alle kan udføre de samme opgaver. Det skaber en stor fleksibilitet, fordi alle medarbejdere dermed kan flytte deres truck fra et arbejdsområde til et andet og løse opgaverne dér. - Tidligere havde vi flere forskellige slags eltruck og stablere på lageret.
De var allokeret til hver deres særlige områder og opgaver. Det gjorde logistikken på lageret en anelse sårbar. Et midlertidigt nedbrud på en truck eller sygdom blandt medarbejderne, som var dedikeret til hver deres maskine, førte indimellem til ventetid i operationerne. Enten fordi der var for få truck til de enkelte opgaver eller på grund af bøvl og tidsforbrug med at flytte mandskab fra ét område og én maskintype til andre maskiner, andre steder på lageret, fortæller Carsten Fischer.
- Vores kunder, over hele verden, er afhængige af, at de varer vi leverer, fungerer upåklageligt. Det gør dem konkurrencedygtige, og derfor skal afsendelse af komponenter og reservedele ske, så det passer ind i kundernes planlægning. Det drejer sig med andre ord om dag til dag leveringer. Vi har kunder, som har haft et nedbrud midt om natten og som har kontaktet vores callcenter prompte. Her er vi ikke sene til at effektuere en ordre, følge den til dørs og sende komponenterne afsted med en vognmand.
Alle disse operationer kan vi kun udføre, hvis alle led i logistikkæden spiller optimalt sammen. Og her er truckflåden altså uhyre vigtig, siger Carsten Fischer. - Vi var naturligvis interesserede i at få de helt rigtige truck og valgte at involvere truckførerne i processen med at vælge materiel. Derfor satte vi gang i et analysearbejde, med henblik på en beskrivelse af arbejdsprocesserne på lageret og en udarbejdelse af kravspecifikationer til mulige truck. Her var folkene hos Toyota utrolig engagerede, og dialogen var præget af en holdning om ”at vi finder ud af det”. Både med hensyn til valg af trucktyperne, den individuelle opsætning af materiellet og malingen af dem. På den måde oplevede vi en tilgang til projektet, som var løsningsorienteret i alle aspekter. Den åbenhed vi blev mødt med og den inspirerende sparring vi havde, har været afgørende for, at vi fik den helt rigtige løsning. Stablerne er nemme at gå til, man arbejder intuitivt med dem og de er ekstremt hårdføre, forklarer Carsten Fischer.
Fra vi tog kontakt første gang og til vi fik leveret de første stablere, gik der to måneder. Og fra vi indledte de mere konkrete forhandlinger, og til vi nåede til enighed om truckmodeller, antallet af dem og prisen, gik der 10 dage. Der var stor forståelse for vores ønsker, og vi fik alle vores krav opfyldt. Det er simpelt hen hurtig ekspedition, siger Carsten Fischer om aftalen, der også omfattede Toyota Material Handling Danmarks tilbagekøb af Svend Hoyer A/S brugte truck. Svend Hoyer A/S ejer selv sin nye flåde af stablere og eltruck, ligesom man ejede den forrige. Selvom der også hører en serviceaftale med i den nye aftale, står lagermedarbejderne selv for mindre reparationer og lettere vedligeholdelse af truckflåden. Også det er blevet langt nemmere med den nye flåde.
- Vi ejede også selv den forrige flåde, som bestod af flere forskellige truckmodeller. Her var der tale om et værre renderi i indkøbsafdelingen med henblik på at skaffe reservedele. Vi har en flåde af 20 ens stablere og tre ens som er lidt større. Her er der sammenfald i komponenter og reservedele. Alle stumper passer i de 23 maskiner. Så ud over en meget nemmere tilgang til småreparationerne holder vi meget nemmere styr på truckkomponenterne og får et effektivt flow i indkøbet, samtidig med, at vi eliminerer en del forvirring og fejl ved bestillingerne af reservedelene. På den måde holder vi flåden kørende og klar til de mange operationer på lageret, siger Carsten Fischer.
Fakta om Svend Hoyer A/S
Svend Hoyer A/S er Skandinaviens førende leverandør af elektromotorer og mekanisk transmission og betjener en bred vifte af industrier i både Europa samt Fjernøsten. Herunder landbrugssektoren, slagterier, fiskeindustrien, pumpeindustri, ventilation, cementfabrikker, savværksmaskiner, fødevareproducenter, marine- & offshore industrien og mange andre brancher. Svend Hoyer A/S omsætter for DKK 350 mio. og har ud over hovedsædet i Hadsten tillige kontorer i Kina, Korea, Tyskland og Sverige.
Flåden:
Svend Hoyer A/S har investeret i en truckflåde hos Toyota Material Handling Danmark, som består af:
20 elstablere BT SPE125L
3 elstablere, BT SPE160L
2 eltruck, Toyota 8FBEKT18
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk
Oplysninger om virksomheden: Toyota Material Handling Sweden AB
Nyheden præsenteres i samarbejde med MyNewsdesk