2013-05-01

Succesfuld dansk it-distributør fastholder vækstkurs - nu på 11. år.

Produktbillede fra virksomheden EET Sverige AB - Succesfuld dansk it-distributør fastholder vækstkurs - nu på 11. år.

EET Group har netop aflagt regnskab for 2012 – det bedste regnskab i virksomhedens 26-årige historie. En stærk, fokuseret og veleksekveret vækststrategi har bragt firmaet i førertrøjen i et hårdt presset marked.

EET Group er Europas største distributør indenfor videoovervågning, reservedele og tilbehør til computere, printere, tablets og mobiltelefoner. Virksomheden, der har hovedsæde i Birkerød og logistikcenter i Ballerup, opererer via 27 salgskontorer i 21 lande, beskæftiger knap 400 medarbejdere og betjener mere end 40.000 kunder.

Kerneforretningen er koncentreret om tre produktdivisioner:

  • Reservedele og tilbehør til computere, printere, tablets og mobiltelefoner
  • Home Entertainment og Lifestyle Electronics
  • Overvågning og sikkerhedsløsninger

Virksomheden forhandler en lang række førende mærker indenfor disse produktsegmenter. I alt er 300 forskellige varemærker og mere end 400.000 varenumre repræsenteret i EET´s sortiment.

EET Group 2012
Nettoomsætning: DKK 1.427,2 mio. (2011: DKK 1.217 mio.)
Primært resultat / EBITA: DKK 108,3 mio. (2011: DKK 105 mio.)
Egenkapital: DKK 297,3 mio. (2011: DKK 311 mio.)


Tallene taler for sig selv

Med en nettoomsætning på over DKK 1.4 mia. og et primært resultat / EBITA på DKK 108 mio. har EET Group igen i 2012 præsteret vækst i både omsætning og indtjening i et kriseramt og hårdt presset marked. Group CEO John Thomas udtrykker tilfredshed med årets resultat. ”Tallene taler for sig selv. EET har nu for 11. år i træk bevæget sig op ad en stigende vækstkurve, på trods af hårde betingelser i et prispresset og konkurrencepræget marked. Sammenholdt med den økonomiske krise, der har raset i Europa i en årrække, er resultatet ret enestående. Med fastholdelse af en veleksekveret og vedholdende akkvisitionsstrategi har vi skabt den nødvendige vækst og opnået en størrelse og en førerposition i branchen, som gør os til en attraktiv samarbejdspartner for både producenter, leverandører og kunder.”

Virksomhedens vækst i 2012 kommer nogenlunde ligeligt fordelt fra hhv. organisk vækst og akkvisitioner.

EET Group overtog i juni 2012 den franske virksomhed Europarts SAS. Europarts SAS var en af de største reservedelsdistributører i EMEAR-regionen (EMEA + Rusland) og partner for HP og Lexmark reservedele. Med opkøbet styrkede EET Group både sin omsætning og indtjening i Sydeuropa og udvidede samtidig sit territorialområde med 4 nye lande: Rusland, Egypten, Ukraine og Sydafrika. I forbindelse med opkøbet af Europarts ændrede EET koncernen sit kommercielle navn til EET Europarts.

Indenfor produktområdet Overvågning og sikkerhedsløsninger er EET i 2012 ligeledes vokset markant. Under navnet Ernitec, der blev tilkøbt med akkvisitionen af selskabet Ernitec A/S i 2011, har EET i løbet af 2012 lanceret et betydeligt antal nye og, for koncernen, strategisk meget vigtige produkter indenfor overvågning og sikkerhed.

Også indenfor området Home Entertainment og Lifestyle Electronics er EET vokset, både i antallet af mærker og varenumre. Dette produktområde forventes at blive styrket yderligere de kommende år.


Stærk distribution og unikke Value Propositions
”Når vi lykkes så godt i markedet, skyldes det flere ting” siger Group COO Claus Ring.”Dels tilbyder vi et meget stort varesortiment, hvor alle de førende mærker er repræsenteret. Men vi tilbyder derudover vores kunder en række value propositions, som er helt unikke. Det gælder f.eks.: enkelthed i bestillingsprocedurer, høj kvalitet i sortiment og levering - og desuden stor tilgængelighed af varer. Hvad det angår, er vores forretningskoncept meget stærkt”. En anden af EET´s helt store styrker er, at virksomheden, på trods af sin størrelse og globale tilgang til at drive forretning, i høj grad forstår at være til stede og agere lokalt. ”We are global – but we act local” siger Claus Ring og understreger, at dette i høj grad også er en medvirkende succesfaktor. ”Vores ansatte er lokale og vi lægger vægt på at tilpasse os lokale forhold. Dels nedbryder det barrierer, men det skaber også stor tryghed for kunderne – og sidst, men ikke mindst, så styrker det vores evne til at have fingeren på pulsen og spotte nye forretningsmuligheder, når og hvor de opstår”.

EET koncernens distributions- og logistikcenter er i 2012 flyttet til en centralt beliggende lokation i Ballerup, hvorfra dag-til-dag leveringer sker til hele Europa. Specialiserede logistikmedarbejdere samt avancerede kvalitetssikrings- og videoovervågningssystemer sikrer høj kvalitet i alle EET´s leverancer.

EET koncernens salgskontorer tilbyder elektronisk samhandel på en række forskellige måder. Kunderne kan handle på EET´s webshop 24 timer i døgnet, og det er der muligt at se ”real-time” priser og lagerbeholdninger. Elektronisk samhandel tilbydes via bl.a. EDI, XML o.a. for blandt andet prisopdatering, tilbud, ordrebekræftelse, faktura- og leveringsinformationer.

EET koncernens webbaserede Produktguide vandt i 2012 Distree EMEA awarden i Monaco, som ”Distributor initiative of the Year 2011”. Guiden er udarbejdet på 16 sprog og indeholder en komplet guide til mere end 50.000 computere og printere med anvisning af mere end 1 million relevante produktrelationer.

”EET´s ”One Stop Shop”-koncept omfatter mere end 300 varemærker og mere end 400.000 lagerførte varenumre, og vi udvider løbende med nye mærker og flere varenumre. Det gør os til den foretrukne leverandør for rigtig mange kunder” tilføjer en travl CEO.


Tempoet holdes fortsat højt
Og det er ikke CEO John Thomas´s plan, at geare ned, hverken for tempoet, ambitionerne eller forventningerne til dette års resultater. ”Vi er godt tilfredse med udviklingen i 2012. Vi lever op til planen, og leverer på de parametre, som vi har skitseret for de kommende 3 år. Målet for 2013 er fortsat ekspansion. Og det gælder på alle områder; både virksomhedsopkøb, nye markeder og nye forretningsområder. Der er forskellige segmenter og produktområder, som har vores særlige interesse, men i udgangspunktet er vi åbne for alt, der kan medvirke til at vækste virksomheden logisk, stabilt og indenfor rammerne af den risikoprofil EET har.”

I januar 2013 foretog EET årets første Green Field investering, med etableringen af et salgskontor i Irland.

I marts 2013 indgik EET en aftale med Bang & Olufsen, om distribution af B&O PLAY produkter til udvalgte kunder i Norden, Benelux og Polen, og samme måned påbegyndte man akkvisitionen af den fynske Kjaerulff 1 koncern, hvor aktiviteterne i Kjaerulff 1 Digital A/S og Kjaerulff 1 Development A/S er opkøbt. EET har hermed sikret sig forhandlingen af en række mærker indenfor digital-tv og Home Entertainment. Med i overtagelsen er blandet andet fulgt mærkerne: Maximum, beyerdynamic, Simple Audio og desuden det eksklusive tyske premium TV og A/V brand Loewe, som EET med denne aftale har fået eneforhandling af i Danmark og Sverige.

I april 2013 har EET indgået en Nordisk distributionsaftale med GN Jabra, som er global producent af innovative kvalitets headset og speakerphone løsninger til både traditionelt og IP-telefoni. Et produktområde virksomheden har store forventninger til, da efterspørgslen efter hands-free betjente devices er stærkt voksende, samtidigt med at IP-telefoni vinder større og større indpas.

”Alt i alt er vi kommet godt fra start i første kvartal af 2013. Men det gør for så vidt kun, at ambitionerne for resten af året er endnu større. Det ligger ganske enkelt i vores natur, at vi altid er på udkig efter nye og spændende forretningsmuligheder”, slutter CEO John Thomas.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk

Oplysninger om virksomheden: EET Sverige AB

Nyheden præsenteres i samarbejde med MyNewsdesk