2012-10-11
Korttidsleje af gaffeltruck skaber flow i krydstogtsæsonen
Fem måneder varer krydstogtsæsonen i Danmark og hos CMP i København. Det er fem måneder med fuld tryk på de 14 el- og dieseltruck og fire elpalletruck fra Toyota Material Handling Danmark, som medarbejderne i CMP bruger, når de håndterer bagage, proviant, drikkevarer, vasketøj og andre ting til og fra krydstogtskibene, der har lagt til kaj.
Fem måneder, med intensiv brug af truck, betyder også syv måneder, hvor CMP ikke bruger materiellet, som fordeler sig med otte 2,5 tons eltruck, seks 2,5 tons dieseltruck med partikelfiltre og fire BT Levio palletruck. Det er her korttidslejen kommer ind i billedet.
- Vi bruger gaffeltruck og elpalletruck i de fem måneder, krydstogtsæsonen varer. Vi har lavet en aftale med Toyota om korttidsleje af maskinerne i sæsonen fra 1. maj til 1. oktober. Vi får leveret maskinerne i tip-top stand, så de er klar til at yde det maksimale fra dag ét. Vi har selv to dedikerede medarbejdere, som står for generel vedligehold af materiellet. Men aftalen inkluderer fuld service med hurtig udrykning af en servicetekniker i tilfælde af problemer, forklarer indkøbschef i CMP, Teis Lind.
Som Cruise Terminal Manager, Verner Hansen forklarer, er krydstogter en ferieform, som har vokseværk i København og særligt hos CMP.
- Copenhagen Malmö Port er eftertragtet hos krydstogtrederierne som ’turn-around’-destination. Krydstogtgæsterne, som vil opleve Skandinavien, Baltikum og Sankt Petersborg fra søsiden, kommer hertil fra mange steder i verden. De flyver til København og tager videre til CMP’s terminaler, hvor skibene sejler fra. Med et passagertal, der varierer fra 1200 til 3200 for de forskellige skibe, betyder det, at der er livlig trafik i havnen og mange opgaver at udføre, både når ’turn-around’-skibene og skibene, som sender passagererne på sightseeing i dagtimerne, ankommer. Der er vi afhængige af driftsikkert materiel i form af gaffeltrucks og palletruck som hurtigt, sikkert og effektivt flytter baggage og mange andre ting til og fra skibene, uden det er til gene for passagerer eller besætning, forklarer Verner Hansen.
Bagagen fra de gæster, som forlader skibene og skal til lufthavnen, bliver pakket i bure ombord på skibene. CMP’s medarbejdere henter burene med gaffeltruck og læsser dem på lastbiler, som kører til lufthavnen. Ligeledes sørger medarbejderne for, at de nye passagerers bagage bliver hentet i lufthavnen, kørt til havnen og bliver fragtet ombord på skibene.
At sæsonen endvidere peaker nogle få uger i løbet af sommeren med mange skibe og tusindvis af passagerer på de enkelte dage, lægger pres på i netop de perioder. Her tryller vi med vore medarbejdere og de 14 gaffeltruck for at få kabalerne til at gå op, forklarer Verner Hansen.
De 14 gaffeltruck er alle specialdesignede og lever op til de krav, CMP stiller, for at kunne klare opgaverne. Lave master og lavt placerede kabiner gør det muligt at køre ind på skibene og ind i containere uden problemer. Gafler der sideforskyder og har mere længde, er sammen med ergonomi et must. Og så er der krav om, at materiellet skal være skånsomt ved miljøet og i øvrigt være præsentabelt.
- Ud over at gaffeltruckflåden skal levere godt arbejdsmiljø og eliminere rystelser fra ujævnt og forskelligartet underlag og give god komfort for førerne, skal de også være miljøvenlige. Hos CMP gør vi meget ud af at fremstå som både ansvarlige over for vore medarbejdere og som en havneoperatør med orden på sagerne. De 14 gaffeltruck løser opgaver i samme tidsrum som passagererne forlader skibene. Derfor stiller vi krav om miljøhensyn og om så lidt støj som muligt. Vi har opgraderet flåden med miljøvenlige eltruck og de seks dieseltruck kører med partikelfiltre, så man faktisk ikke mærker CO2-udledningen. Samtidig er det vigtigt, at materiellet ikke er skrammet og beskidt, så vi også rent visuelt leverer varen, siger Teis Lind.
Tidligere udførte CMP opgaverne med egne gaffeltruck, men sådan er det ikke mere.
- Det er alt for dyrt at have en truckflåde, som ligger stille vinteren over. Til forskel fra traditionel rental og operationel leasing, hvor man lejer og leaser udstyr i sammenhængende perioder på mellem tre og syv år, er korttidslejen virkelig optimal, fordi vi kun lejer udstyret i den sæsonbestemte periode, vi benytter det. Aftalen sikrer tillige, at vi får det helt rigtige udstyr, som er opdateret og i supergod stand, uddyber han.
Vi mener, det er en rigtig god aftale. Vi har haft indflydelse på design af både el- og dieseltruck. Vi har også udvidet flåden i takt med, at flere og flere skibe lægger til. Samtidig har vi optimeret med flere el-truck, af miljø- og støjmæssige hensyn. Her har Toyota været utrolig fleksible med hensyn til udskiftningen, så vi får nye eltruck ind i flåden, i stedet for dieseltruck. I forbindelse med at havnen udvider og til næste år bliver endnu større og kan rumme i hvert fald et skib mere om dagen, forventer vi øget aktivitet.
I det hele taget fungerer dialogen og ekspeditionen af det formelle papirarbejde upåklageligt. De justeringer, vi har lavet løbende, er sket til alles tilfredshed, siger Teis Lind.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk
Oplysninger om virksomheden: Toyota Material Handling Sweden AB
Nyheden præsenteres i samarbejde med MyNewsdesk